Bila Kita Matang

Saturday 6 June 2020


                                                 Maturity Quotes | Maturity Sayings | Maturity Picture Quotes



Bukankah kita ingin menjadi matang? Kita tidak suka digelar budak- budak, keanak-anakan? For me, childish is good at time but too childish and clingy can be annoying to certain people at certain time and certain place.

Matang bukan melihat pada angka/ umur seseorang. Tidak juga pada raut wajah tetapi pada peribadi dan akhlak.

Bila kita matang:

Kita tidak akan menonjolkan kebodohan kita. Andai kata, kita tidak suka pada seseorang (most of the time, it does happen to us. Kita hanya manusia biasa. Terkadang sayang, terkadang membenci, kemudian rindu, aik?), kita tidak akan menghebohkan kebencian itu. Tidak akan post sesuatu dia media sosial, tidak akan update status, benci sana, benci sini. Menyindir sana, memerli sini. Persoalannya kenapa, mengapa dan untuk apa? Jika kita membenci A, mengapa B sehingga Z perlu ikut campur? Mengapa B sehingga Z perlu memeningkan kepala untuk kebencian kita. Biarlah kita sahaja yang tahu, kemudian merawat kebencian itu.

Bila kita matang:
Kita tahu kita perlu buat sesuatu untuk diri sendiri. Pentingkan diri memanglah tidak bagus. Tetapi kita juga perlu memikirkan keadaan diri sendiri. Apa yang perlu kita buat untuk improve ourselves dari pelbagai sudut, as example: career, family, status kewangan and so on. Berhentilah beralasan, lakukan perubahan. Luaskan pandangan, lihatlah masa depan. Jangan hanya duduk setempat dan menekur lantai.

Bila kita matang:
Kita tidak akan stalk orang yang kita benci hanya untuk being up to date to other people's issue. Kemudian, dengki dan sakit hati sendiri. Duduk rumah sorang-sorang pun dia boleh marah, menyampah pada orang itu sehingga satu keluarga yang lain pun dimarahnya. Rasanya ini adalah sebahagian pnyakit hati yang memerlukan mujahadah dan istiqamah dalam rawatan. Bila difikir-fikir, memang pelik lah manusia ni. Dia sendiri yang create sakit sendiri. Kalau stalk orang yang kita suka atau terjatuh suka itu, different story. Ini bukan jadi marah, senyum lebar sampai ke telinga gamaknya


Bila kita matang:
Kita tidak akan terlalu bazirkan masa doing nothing macam hidup di atas tilam emas. Hidup ini bukan berkisarkan tidur, makan, movie, tidur, makan, movie.  Kita akan habiskan waktu dengan perkara yang membantu kita untuk terus maju (maju di sini bukan maknanya bangkit dan go somewhere.) Maju in terms of doing something for a better day, better story and conclusion. Perbaiki hidup dengan kebaikan. Selalulah berbuat baik meskipun tidak dipandang orang. Ingatlah kebaikan akan selalu kembali kepada pencintanya. Hendak berubah untuk hidup yang lebih baik? Perbaikilah diri dengan perbaiki solat. Buat dulu kemudian lihat hasilnya.  Ingatlah, "Life is a circle. The end of one journey is the beginning of the next."

Bila kita matang:
Kta tidak akan cepat melatah apabila seseorang menyampaikan berita kita diumpat/ difitnah atau dikeji. Relax and enjoy the day. Orang yang membenci kita, kita buat baik pun tidak akan memberi kesan kepada mereka. Kata Ali bin Abi Talib: "Jangan menjelaskan tentang dirimu kepada sesiapa pun kerana yang menyukaimu tidak butuh itu dan yang membencimu tidak percaya itu."
Hidup ini tetap berjalan tanpa atau dengan mereka yang membenci kita. Orang yang kurang senang dengan kebahagiaan kita akan selalu begitu. Cari pasal adalah hobi mereka. Orang yang begini jangan dilayan, nanti tambah meroyan. Percayalah, orang yang dengki dengan bahagia kita sebenarnya dia sedang mencari bahagia di dalam jiwanya. Hidupnya tidak bahagia. Bersyukurlah, saat dikeji orang kerana ternyata kita sedang diuji Tuhan. Dan hidup kita lebih bahagia daripada mereka. 

Bila kita matang:
Kita akan mudah memaaafkan. Tiada guna menyimpan dendam kerana dendam tidak akan membawa kita ke mana. Kita akan melihat dunia dengan dimensi yang berbeza. Kita tidak akan mengugut dengan ayat "kau merangkak cari aku di akhirat". Percayalah, kemaafan adalah dendam yang terindah. Sampai mana dan sampai bila kita kan hidup? Dunia ini akan ada sudahnya. Ketetapan Ilahi, setiap yang bernyawa akan mati. Dunia  adalah cubaan dan cabaran. Di akhirat nanti, kita akan menerima hasil tuaian di dunia. 

Bila kita matang:
Kita akan lebih menikmati erti bahagia, redha dengan takdir dan ketetapan Yang Maha Esa.

0 comments:

Post a Comment

Blogger Tips and Tricks